Az arculattervezés lépései

Az arculattervezés lépései

Amikor megbízol egy designert egy arculat megtervezésére, akkor ő egy tervezési folyamaton keresztül jut el az előzetes elképzelésektől a vázlatokon át a kész, elfogadott produktumig. (Az árajánlatban ennek a folyamatnak az árát tüntetjük fel.)

Az arculattervezés fogalma

Az arculattervezés során lényegében identitást adunk a márkának. Ez egy vizuális kötelék kialakítását jelenti, melynek eredményeként a brand egyértelműen beazonosítható és megkülönböztethető lesz.

Játsszunk egyet!

Egy jól megtervezett arculat előnyei

  • A márka felismerhető lesz a célpiac számára.
  • Minőséget közvetít.
  • Az arculat minden apró részlete a vállalkozásodat erősíti, elmeséli, hogy ki vagy Te és mit tudsz nyújtani a vásárlóid számára.
  • A munkáltatói-márkaépítés szempontjából is fontos, hiszen egy egységes és profizmust sugárzó arculat megszilárdítja a vállalkozás hírnevét, az új munkavállalók is szívesebben csatlakoznak egy olyan vállalkozáshoz, ami egységet és következetességet sugároz.
  • Új termékek vagy kommunikációs anyagok bevezetésénél nem nulláról kell kezdeni a tervezést – hosszútávon ez nagy mértékben csökkenti a költségeket és az időráfordítást is!
  • Egy profi arculat emeli a termék értékét, mert könnyebben elérjük a célpiac bizalmát, így akár nagyobb árréssel is dolgozhatunk.
Logóterv a Microprof számára

Az arculattervezés lépései

1.


Brief

A brief a márka alapjait lefektető dokumentum, a hatékony együttműködés eszköze, ami vonalvezetőként szolgál a tervezés során a megbízó és a designer számára is. Egy alaposan kidolgozott brief bemutatja a vállalkozást, a szoláltatásokat, a célközönséget, a munkával kapcsolatos elképzeléseket, elvárásokat, kikötéseket és a konkrét feladatokat is. Ezért a tervezés kezdetekor kiemelten fontosnak tartom, hogy minél jobban megismerjem a megbízót, a vállalkozását, a céljait és az álmait, hogy igazán nyerő terveket készíthessek számára. Általában egy személyes interjúval indítok, hogy felmérjem az igényeket, ezt követően összeállítok egy részletes kérdőívet. Az összegyűjtött információk alapján már el tudom kezdeni a kutatást, a perszonalizálást, és a kreatív brief kidolgozását.

2.


Vázlattervek

Általában 2-3 különböző vázlattervet dolgozok ki az elfogadott brief alapján, így a megrendelővel együttműködve meghatározhatjuk a fő grafikai irányt. Ebben a fázisban nagyszerűen használhatóak a moodboardok, mert ezek segítségével prezentálhatjuk a megrendelő felé is az elképzeléseinket. Miután kiválasztottuk a megfelelő irányvonalat, a vázlatos logót és az arculati elemeket kipróbálom különböző felületeken, hogy megtaláljam a megfelelő arányokat. Érdemes megnézni, hogy az egyes elemek hogy működnek kis méretben, mint például egy névjegykártyán, egy épület nagyméretű felirataként vagy akár digitális felületeken, mint a közösségi média különböző platformjain vagy egy weboldalon.

3.


Prezentáció

A terveket személyes találkozó vagy egy online meeting keretében szoktam bemutatni. Így el tudom mesélni a pro- és kontra érveket az egyes változatok mellett, eldöntjük, hogy melyik terv mentén folytatódjon a munka; mi az, amin még finomítani kell (betűtípus variációk, színárnyalatok, grafikai alakzatok) és megbeszéljük a további teendőket is.

4.


Kidolgozás

A kiválasztott vázlatterv és a prezentáción megbeszéltek alapján elvégzem a finomításokat és elindul az alkalmazási felületekre történő konkrét tervezés. Itt még mindig kiderülhetnek olyan részletek, amelyeken érdemes lehet tökéletesíteni, de a folyamat végére elkészülnek a logó változatai (színes, egyszínű, szürkeárnyalatos, inverz) és a kívánt arculati elemek.

5.


Átadás

Biztosítom a megfelelő fájlformátumokat az elkészült anyagokról, illetve ezen felül egy – a teljes arculatot átfogó – „segédletet” is adok a megrendelő számára. Ez lehet egy arculati stílus útmutató (arculati tábla/brand board) de akár egy komplett arculati kézikönyv is, melyek a márka további életében nagyon hasznosak lesznek. Ezek segítségével maga a megrendelő a gyakorlatban is következetesen alkalmazhatja a brand elemeit (például a közösségi médiában egy instagram feed kialakításánál), illetve később egy másik szakember is tovább tud dolgozni a megtervezett „vizuális szabályrendszer alapján”.

Marcz Ingatlan - Brand Guidlines

Az arculattervezés elemei


A logó - a márka esszenciája

A logó testesíti meg mindazt, amit az adott márka kommunikálni kíván a külvilág felé. A logó minden egyes részletének jelentése van, emellett illeszkednie kell az arculatba is. Fontos, hogy a célközönség számára készüljön, figyelemfelkeltő legyen és megjegyezhető. emiatt érdemes elkerülni a túl sok vizuális elem alkalmazását – tehát nem szerencsés keverni négyféle betűtípust és több illusztratív elemet, mert így nehezen visszaidézhetővé válik. A nagy márkák is frissítik időről-időre a logójukat, alapvetően mégsem évül ez az eredeti elképzelés. Nézd meg a Coca-Cola logójának a fejlődését! 


Színek - az arculat gerince

A színek állandóan velünk vannak és képesek jelentősen befolyásolni a hangulatunkat, ezért fontos, hogy tudatosan bánjunk velük. A színpaletta képezi az arculat alapját. Ezekből az árnyalatokból épülnek fel a különböző arculati elemek is. A színpaletta kialakításánál több szempontot is figyelembe kell vennünk. Fontos a színek pszichológiai hatása, de megnézhetjük a konkurenciát is és választhatunk olyan árnyalatokat is, ami lényegesen eltér az adott ágazat piaci szereplőitől. Emellett egyre nagyobb teret hódít a digitalizáció, tehát arra is hatványozottan figyelnünk kell, hogy a választott árnyalatok jól működnejek az online felületeken is.


Tipográfia - a betűk varázslata

A tipográfia elsődleges célja az információ átadása, ezért alapvető, hogy az adott szöveg olvasható legyen. Emellett a különböző feliratok és betűkompozíciók sokszor töltenek be design szerepet is, sőt a betűtípusok – akárcsak a színek – érzelmeinkre is hatnak. Más típusokat alkalmazunk a nyomtatott és az online anyagokban is. Tehát érdemes olyan fontokat válaszatni az arculatba, amik egyszerre célszerűek, mégis esztétikai értékükből adódóan többletjelentéssel gazdagítják a tartalmat. Itt még több információt találsz a témában.

Alakzatok, formák - az arculat építőelemei

A különböző alapformák (négyzet, kör, vonal, háromszög, csillag) mind-mind más jelentéssel bírnak. Akkor dolgozunk jól, ha a tervező üzenete a befogadóra is megfelelően hat. A vizuális formáknak a hangzással is kapcsolata van. Megmutatom:

Szerinted melyik a BUOBA és melyik a KIKI?

Ha szerinted a BUOBA a lekerekített, a KIKI pedig a csúcsos, szögletes forma, akkor ugyanazt a választ adtad, mint az emberek több, mint 90%-a! Ha részletesebben is érdekel a téma, akkor itt olvashatsz róla magyarul, itt és itt angolul, itt pedig videót is találsz.

Illusztráció - az arculat lelke

A brandhez illő illusztrációkkal megfűszerezhetjük az arculatot, megerősíthetjük a közvetíteni kívánt üzenetet. Ezeket használhatjuk nyomdai anyagokon, kabala figuraként, üzlet vagy kirakat dekorációjaként, de a weboldalon is kiegészíthetjük a szöveges tartalmakat egy odaillő illusztrációval!

A képen a Mimi bababolt arculati tábláját láthatod.

Ha tetszett a bejegyzés, akkor kérlek, oszd meg másokkal is!

Forrás:

Keresés

Juhász-Nyárádi Anikó vagyok, brand designer

Kis- és középvállalkozások számára készítek egyedi arculatot, logót, social media designt és weboldalakat. Ha Te is szívesen dolgoznál velem, kérj ajánlatot!

Juhász-Nyárádi Anikó vagyok, brand designer

Kis- és középvállalkozások számára készítek egyedi arculatot, logót, social media designt és weboldalakat. Ha Te is szívesen dolgoznál velem, kérj ajánlatot!